První čistokrevná ČZ ve sbírce  a zároveň nejstarší dosud renovovaná motorka sbírky.Koupena od původního majitele,který ji  téměř 3 desetiletí nechal stát ve stodole. Dle stavu tachometru najeto - 51.409 km. Motocykl prošel celkovou, kompletní renovací, tj. rozebráno téměř do šroubku. Rám, všechny plechy očištěny, opískovány nakitovány a nový lak. Rozhodl jsem se pro verzi s chromy, takže nádrž do chromu.Vzhledem ke stavu ráfků koupeny nové,  stejně jako výfuky, původní nebyly k použití. Motor prodělal kompletní generální opravu – nové  písty, kroužky, ložiska. Určitě zajímavostí je,  že tento motocykl je v provedení  s dekompresorem, což není ve veteránských sbírkách zrovna běžné. Oživení motocyklu proběhlo nad očekávání dobře. Po provedení testace bylo přiděleno veteránské číslo. Tenhle stroj zatím absolvoval jednu akci v Mělníce a  jednu ve Slaném. Je čas ji více zviditelnit.

 

 

Počátky vývoje motocyklu ČZ 125 b/t spadají do období II. Světové války, kdy konstruktéři strakonické ČZ připravovali konstrukce pro poválečnou výrobu. Pro motocykl kubatury 125 cm3 zvolili kompaktní motor usazený v lehkém rámu z trubek kruhového průřezu odpruženém vpředu vahadlovou lisovanou vidlici s centrální pružinou.  Ještě během války zhotovili několik prototypů, které byly osazeny zapalováním Noris a karburátorem Graetzin. I přes poválečný chaos a nedostatek surovin mohl být koncem roku 1946 představen prototyp od něhož se mohla odvíjet sériová výroba. Na Pražském vzorkovém veletrhu roku 1947 byla již oficiálně představena sériová verze pod označením ČZ 125 b.

ČZ 125 b/t   Sériově byl motocykl byl osazen motorem 125 cm3 jenž byl oproti prototypovému vybaven setrvačníkovou zapalovací magnetkou BOSCH-ČZ a karburátorem Jikov 2916.

  • Motocykly byly hned od počátku neustále vylepšovány. Ještě během roku 1947 došlo k postupnému nahrazení jak vidlice za teleskopickou, tak i sedla za sedlo nového tvaru s pryžovým potahem. Motocykl vybavený teleskopickou vidlicí byl označován jako typ ČZ 125 t (některé reklamní materiály udávají tento typ jako bt). Snadnost výměny vahadlové vidlice za teleskopickou vedla mnoho majitelů k jejich výměně.

Včasné zavedení výroby moderního motocyklu a promyšlená sériová výroba přineslo strakonické ČZ úspěch nejen mezi domácími, ale i mezi zahraničními zákazníky. Značka ČZ tak dosáhla mezinárodního věhlasu, ze kterého těžila po celou dobu existence motocyklové výroby.

Motocykly ČZ 125 b/t tvořily jen krátkou, ale důležitou epizodu v historii strakonické továrny. Snaha o co nejrychlejší start výroby nového typu motocyklu z důvodu využití převahy před konkurencí (převaha spočívala zejména v připravenosti nového modelu do výroby a v dostatečných výrobních kapacitách) s sebou přinesla montáž morálně zastaralých součástí do jinak moderního motocyklu.

Od roku 1948 byly vyráběny již pouze motocykly s přední teleskopickou vidlicí a gumovým sedlem.
Nejvíce zásadních změn doznal motor. Mimo mnoha drobních změn došlo od výrobního čísla 213121 (Technický popis a návod k obsluze) k přesunutí ovládání spojky ze zadní části do středu motoru. Z hlavy motoru byl vypuštěn dekompresor a na pravé víko přibyl zkratovač zapalování. Sklopná startovací páka byla nahrazena pevnou. Později došlo ke změně tvaru hlavy na půlkulatou se svíčkou na boku.


Indian-Čz
Zeména snaha o prosazení se na Americkém trhu vedla k jednání o vzniku společné obchodní značky se známým výrobcem motocyklů se Springfieldu.
S využitím zavedené obchodní sítě byly pod značkou Indian-Čz dodávány motocykly ČZ 125 t, které se lišily pouze nápisem "Indian" na nádrži nad vylisovaným znakem ČZ.

Pneumatiky:
Motocykly byly vybavovány plášti BAŤA Super Sport později BARUM Super Sport o rozměru 2,50'' x 19''. Později došlo ke změně značení dezénu na BARUM M3


Motor:


motor dvoudobý jednoválec chlazení vzduchem klikový hřídel lisovaný - 2 ks ložisek SKF 6304 (20x52x15) vrtání válce Ø 52 mm zdvih 58 mm zdvihový objem 123,2 ccm komprese 1 : 6,7 výkon ot./min. 4,2 k/4000 ot./min. rozvod pístem mazání

směsí v poměru 1 : 25

karburátor Th 70 Jikov 2916 H zapalování setrvačníkovým magnetem ÈZ 6V/18W


Převodovka a spojka


spojka lamelová v olejové lázni, 5 + 4 lamely převodovka třístupňová v bloku s motorem primární převod válečkovým řetězem 3/8" x 3/8" 50 el, převod 40/15=2,66, sekundární převod válečkovým řetězem 1/2" x 5/16" 110 čl, převod 44/17=2,47, řazení nožní


Rám, kola, brzdy


rám jednoduchý kolébkový z ocelových trubek přední pérování vahadlová vidlice zadní pérování pevný rám přední brzda bubnová Ø 125x20 mm zadní brzda bubnová Ø 125x20 mm přední pneu 2,50x19" zadní pneu 2,50x19" rozměr ráfku ocelový 19"


Rozměry, váha a parametry


váha 75 kg užitečné zatížení 170 kg rozvor 1345 mm výška sedadla 700 mm celková šířka 690 mm celková délka 1940 mm maximální výška 900 mm spotřeba paliva 2,5 l/100 km spotřeba oleje - objem palivové nádrže 12 l maximální rychlost 75 km/hod. počet míst 1 (+1)