Jawa 250 Pérák, typ 11
rok výroby 1950, zakoupený již po renovaci, nejpoužívanější motocykl pro závody veteránů
Jawa 250 - Pérák byl první poválečnou premiérou Jawy. Byl představen v roce 1946 na autosalonu v Paříži. Patřil k nejlepším motocyklům ve své kategorii a dokonce firma Indian je pod svým názvem Indian dovážela do Ameriky. Motocykl byl vylepšován, vznikl také dvouválec o objemu 350 ccm. Od Péráku je také odvozen motocykl Jawa 500 OHC. Ten byl používán převážně policií a armádou. 1954 ukončení produkce JAWA 250 „Pérák“
Již roku 1946 se podařilo vyrobit prvních 1360 kusů dvěstěpadesátky.
Jak vypadal tento motocykl? Měl uzavřený rám ze svařovaných čtyřúhelníkových trubek z ocelového plechu. Patentovaná teleskopická přední vidlice s vinutými pružinami byla spojena do karosérie se světlometem o průměru 150 mm a se zapuštěným rychloměrem. V rámu
byl zabudován dvoutaktní jednoválcový motor o zdvihovém objemu válce 248,8 cm3 (ř 65x75), o výkonu 6,6 kW (9 PS) s plochým pístem.
Zajímavé bylo uspořádání a kryt karburátoru, což bylo také chráněno patentem. V jeden blok s motorem spojená čtyřstupňová převodovka mohla být obsluhována bez spojky jen pouhým sešlápnutím ovládacího nožního pedálu. Tento proces signalizovalo světlo v ovládací skříni
na palivové nádrži. Čtyřpólové dynamo o napětí 6V mělo výkon 45 W.
Sedlo nové konstrukce bylo připevněno u palivové nádrže o objemu 13 litrů. Nasazeno bylo na otočném čepu a odpruženo centrálním vinutým pérem a třecím pružením, jeho tuhost se dala nastavit podle váhy řidiče. Zadní kolo bylo odpruženo kluzným teleskopickým tlumičem s vinutými péry. Pohotovostní hmotnost stroje činila 125 kg, délka 2 010 mm, výška 954 mm, rozchod kol 1297 mm, výška sedla nad zemí 702 mm. Kola měla pneumatiky rozměru 3.00-19. Maximální rychlost činila 100 km/h, průměrná spotřeba 3 litry na 100 km směsi benzin:olej 25:1. Jawa 250 měla příjemný praktický design, byla elegantní a jednoduchá a vykazovala řadu absolutních novinek. Její vzhled vyvolával dojem, že nic jednoduššího, než takový stroj nelze zkonstruovat. Všechny elektrické vodiče byly umístěny v rámu, takže nebyly nikde vidět. Nová Jawa 250 byla absolutní překvapení jak pro normálního motocyklistu tak pro odbornou veřejnost, neboť předběhla konkurenci alespoň o pět let. Premiéru měla v září 1946 na autosalónu v Paříži. Je zbytečné asi vyprávět, jak byl motocykl přijat. Důkazem je zlatá medaile. Hodno zmínky je, že tehdy slavný francouzský motocyklista Louis Jeanin držitel několika světový rekordů jakož i vítěz mnohých závodů, se zpočátku choval jenom jako běžný návštěvník, jeho nadšení bylo ale tak velké, že pravidelně, den co den, přicházel k jejímu stánku a zajímal se o podrobnosti.
Druhý rok výroby opustily výrobní linky již 17162 nových dvěstěpadesátek s pérováním zadního kola, které bylo vynikající. První model měl typové označení 10, prošel jedinou změnou v dynamu, které bylo od roku 1947 šestipólové. Jawa 250 nebyla jen doma v Československu obrovský prodejní šlágr. Kdekoliv byla dvěstěpadesátka vystavena, vzbudila zasloužený obdiv. Také Anglie, sama motocyklová velmoc, ze které Janeček před světovou válkou odebíral motory Villiers, nebyla v tomto žádnou výjimkou. Dvěstěpadesátka tam byla poprvé vystavena roku 1948 na Londýnské motocyklové show. Když se v Jawě rozhodli pronajmout stánek, byla již celá výstavní místnost zadána. Díky iniciativě Dr. Jana Schulmanna, který tehdy pracoval v Anglii jako obchodní delegát československé zahraničně-obchodní společnosti Kovo, se našel přece jeden skrytý kout, kde se pro motocykl našlo místo. Anglickou premiéru navštívil tehdejší ředitele závodu Jawa Vojtěch Pokorný, doprovozený Josefem Jozífem a Antonínem Vitvarem. Počítalo se s určitým zájmem. Ale to co se pak v onom koutku konalo, nepředvídal nikdo. Motocykl stál na bílém podstavci, aby byl dobře vidět, jelikož nebylo možné se protlačit až do první řady, kde by ji měl zvědavý návštěvník na dosah ruky. Ale všechno bylo marné, krátce po oficiálním otevření ji sundali jinak chladní Angličané dolů, aby si prověřili, jak se na ní sedí. Pořadatelé byli bezmocní. Přes noc ji museli zajistit ocelovými popruhy. Také zájem dealerů byl enormní. Ale s Anglií nebyla sepsána ještě žádná nová obchodní smlouva, proto nemohlo dojít k prodeji. Ta byla nutná ke každému dovozu, neboť válkou vyčerpaná země si nemohla dovolit kupovat např. motocykly, když je nespočetně mnoho domácích výrobců prodávalo. Konec konců tomu tak bylo všude v Evropě.
JAWA 250 typ 11 Pérák přišel v roce 1950 s dalšími novými změnami. Především válec získal řidší zebrovaní pro lepší chlazení motoru. Brzdy dostaly vetší průměr ze 150 mm na 160 mm. Poslední série se dodávaly se samostatnou cívkou pod palivovou nádrží spolu s novou spínací skřínkou nesoucí značku JAWA. Přídavné tandemové sedlo pro spolujezdce bylo vybaveno přídavnými sklopnými stupačkami. Spolu s tandemovým sedlem se dal namontovat přídavný nosič. Pro nepřízeň počasí mohl být Pérák vybaven dvoudílnými chrániči nohou. Na přání byl také pohotovostní jednoramenný stojánek (policajt), boční kožené brašny a spínač brzdového světla. Svou nadčasovou historii skončil po dlouhém putování po celém světě v roce 1954, dříve než Pérák 350, který se vyráběl až do roku 1956. Oba typy posloužily svými motory novým nástupcům - další legendární řadě kývaček.
Rozměry a váhy
Největší délka |
2010 mm |
Rozvor |
1297 mm |
Největší výška |
954 mm |
Šířka řídítek |
600 mm |
Vlastní váha motocyklu bez paliva |
115 kg |
Celková váha zatíženého stroje |
275 k |
Jízdní vlastnosti
Největší rychlost na rovině |
100 km/h |
Spotřeba benzínu na 100 km |
3,2 l/100 km |
Motor
Druh motoru |
benzínový, dvoudobý, vzduchem chlazený |
Počet válců |
1 |
Obsah válce |
248,5 ccm |
Maximální výkon |
9 k při 4250 ot/min |
Karburátor |
JIKOV d=24 mm |
Spojka |
5 lamel |
Počet rychlostních stupňů |
4 |
Elektrické zařízení a příslušenství
Zapalování |
dynamo-bateriové JAWA 6 V |
Svíčky |
PAL 14/175 |
Dynamo |
6 V, 45 W |
Akumulátor |
6 V, 14 Ah |
Rám a pérování
Rám |
uzavřený, svařovaný ze čtyřhranných trubek |
Pérování předního kola |
teleskopická vidlice se šroubovými pružinami |
Pérování zadního kola |
přímočaré se šroubovými pružinami |