Jawa–ČZ 150 - typ 352

Třetí v pořadí koupena  Jawa –ČZ  150 - typ 352 r.v.1955. Koupena už bez  techničáku a odhlášena. První stroj, který čekal na testace a veteránské čísla. Stav při koupi na první pohled nijak tragický. Přesto kompletní  odstrojení a rozebrání bylo první prací na tomto stroji  a s tím spojené broušení, kytování a zas  broušení až do nástřiku originální barvy, ukončené závěrečným malování linek. Nakonec byla renovována ve verzi základní, tedy s chromovanou nádrží. Koupeny nové ráfky, udělán nový výplet kol. Nový potah sedla. Motor kompletně rozebrán - nový výbrus, nové kroužky, píst, ložiska. Samozřejmě leštění. Nová elektrika. Celá renovace od rozebrání do kompletace stroje trvala 6 měsíců. Výsledná cifra sečteno, podtrženo -15.000 Kč

Předchozí majitel na tomhle stroji dokázal jet na dovolenou až na Rujanu do bývalé DDR, vzhledem k vlastnostem a objemu  motorky to byl slušný výkon. Motocykl se zúčastnil Tachlovického trojúhelníku  čtyřikrát - 2006, 2008, 2009, 2010. Tento model se moc často neobjevuje, nebyl jich vyroben velký počet. Na Tachlovickém trojúhelníku 2010  byl v celém startovním poli jediný.

Jawa-Čz 150, typ 352, tzv.  „mezityp“

Prvními typy této řady vyráběné ve Strakonicích byly motocykly Jawa-ČZ 125 typ 351 a 150 typ 352. Jsou prvními z "malých" kývaček, rám je uspořádán obdobně jako u kubatur 250 a 350, je ale odlehčený a menší. Tyto motocykly se mezi sebou liší jen v motoru s tím, že největší možný počet částí je shodný. Dvoupákový motor je z větší části převzat z předchozích modelů ČZ. Velice populární a známou se stala právě tzv. "stopadesátka."

V průběhu výroby dochází k některým změnám, z nichž nejpodstatnější jsou asi brzdové bubny. Oba motocykly jsou vybaveny vpředu polovičním brzdovým bubnem na pravé straně a vzadu je náboj bez bubnu brzdy, ten je umístěn v rozetě sekundárního převodu. Zadní brzda je ovládána táhlem (klíč zadní brzdy je vpravo). Poslední motocykly z řad 125/351 a 150/352 jsou již vybaveny plnými brzdovými bubny vpředu i vzadu.

Vyráběny byly dvě verze - základní a lidová. Základní verze se od lidové lišila větším použitím chrómu na nádrži, kolech atp. Lidová verze je charakteristická stříbrnou nádrží s červenými linkami a znakem Jawa-ČZ. Rozšířenější je pravděpodobně verze lidová. Obě verze bez rozlišení objemu měly spínací skříňku na nádrži, tachometr byl umístěn v masce se stupnicí do 120kmh a bílým podkladem. Převodovka byla třístupňová. Na pravé straně motoru je ukazatel rychlostního stupně.

Přední vidlice je teleskopická, zakrytá. Jedná se o typ, kde jsou použita dlouhá úzká pera, která jsou uvnitř horní části vidlice. Vlastní tlumiče pérování jsou umístěny ve spodní části vidlice. Zadní tlumiče pérování byly zpočátku se dvěma šroubky ve spodní části (k doplňování oleje), v průběhu výroby byly nahrazeny klasickými kývačkovými dvoupolohovými tlumiči. Sedlo má tvar klasické kývačkové kytary, je zajištěno šroubkem v přední části.

Motor: Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec, umístěný v kolébkovém rámu. Zdvihový objem 148 ccm, největší výkon 6,2 k při 5000 ot./min., měrný výkon 41,9 k/l. Dvakrát uložený klikový hřídel. Karburátor Jikov 2918 Hz s přeplavovacím kolíkem (pro obohacení směsi při studeném startu), na něj navazuje drátěnkový čistič vzduchu s přívěrou (starty za chladného počasí). Mazání mastnou směsí v poměru cca 1:33. Zdroje proudu: Magdynamo 6V, 30 W, akumulátor 6V. Průměrná spotřeba 3,3 l/ 100 km, dojezd minimálně 350 km.
Převodové ústrojí: Přenos hnací síly: Pětilamelová spojka s ferodovým obložením, běží v olejové lázni, mechanické ovládání.
Převodovka: 3 převodové stupně, neutrální polohy mezi 1. a 2. a mezi 2. a 3. převodovým stupněm. Maximální rychlost 85 km/h.
Rám: Kolébkový, svařovaný, přední pérování teleskopickou vidlicí, zadní pérování po kružnici - kyvná vidlice s dvojicí teleskopických tlumičů. Provozní brzdy bubnové, polonábojové. Kola 16", pneumatika přední i zadní 3,25 x 16.
Karosérie: Motocyklová, z ocelových plechů. Nádrž za řidítky, nad motorem, objem 13 litrů. Nářadí umístěno v pravé schránce pod sedlem, náhradní součásti v prostoru pod sedlem, hustilka pod palivovou nádrží.
Spotřebiče proudu: Tlumené/dálkové světlo 6V 25/25 W, koncové světlo 6V 5 W, klakson.

Jawa-ČZ 150 typ 352 (mezityp)

Typ motoru:

Dvoudobý, vzduchem chlazený

Převodových stupňů:

3

Počet válců:

1

Maximální rychlost:

85 km/h

Objem válců:

148 ccm

Hmotnost:

108 kg

Vrtání:

58 mm

Objem nádrže:

13 litrů

Zdvih:

58 mm

Množství oleje:

Kompresní poměr:

1:6,9

Spotřeba

2,8 L/100 km

Výkon:

4,56 kW (4500 ot./min

Popis stroje podle servisní knížky

Motocykl 125 ccm - typ 351 a 150 ccm - typ 352 je vozidlo bez přívěsného vozíku, sloužící k dopravě jedné nebo dvou osob. Motocykl jest střední kubatury, lehké, solidní konstrukce a jeho tvar je velmi vzhledně vyřešen.
Použit je spalovací motor - dvoudobý s vratným vyplachováním, chlazený vzduchem.
Spojka se pohybuje v olejové lázni. Je pětilamelová, s lamelami ocelovými a ferrodovými. Ovládána je páčkou na levé straně řidítek.
Převodovka má tři převodové stupně. S klikovou skříní tvoří jednolitý blok motoru.
Zasouvání převodových stupňů je nožní a provádí se pákou, která je na levé straně motoru. Zasouvání je opatřeno ukazovatelem zasunutých rychlostí na pravé straně motoru. Přenos sil je řetězy. Primární řetěz je zcela zakryt levým víkem skříně a běží v olejové lázni. Sekundární řetěz je zcela zapouzdřen; tím je velmi zvýšena jeho životnost.
Použit je karburátor "JIKOV" - typ 2918 HC se startovací clonkou. Karburátor je v motorové skříni, zakrytý víčkem, v němž je zamontován filtr vzduchu. Průměr difuséru karburátoru je 18 mm a hlavní tryska 57 (80).
Drátová kola jsou snadno vyjímatelná - přední i zadní hřídel je výsuvný. Spojení zadního kola s brzdovým bubnem a řetězovým kolem je provedeno drážkovým unášečem. Počet drátů je 36 v jednom kole. Průměr drátu 3,1, závit M 3,5.
Zadní brzda je obsluhována pravou nohou a přední brzda pravou rukou. Obě jsou velmi účinné a jejich seřízení je možné i bez použití nářadí.
Rám je proveden ze čtyřhranných svařovaných trubek.
Nádrž na palivo je vylisována z ocelového plechu. Má uzávěr o průměru 60 mm, výpustný kohout s filtrem a reservu paliva na cca 1 litr.
Motocykl je vybaven pohodlným dvojsedlem s vložkou z mechové gumy. Sedlo je odklopné a zakrývá pomocnou schránku na duši a nářadí.
Stupačky jsou sportovní, přestavitelné.
Řidítka mají vnější průměr 22 mm a šířku 650 mm. Jsou provedena z jednoho kusu a jsou přestavitelná.
Pérování přední je provedeno teleskopickou vidlicí s olejovými tlumiči výkyvů. Pérování je po přímce, dvěma válcovými pružinami. Součásti pérování jsou zakryty ocelovými pouzdry. Obsah tlumičového oleje v jednom tlumiči - 100 ccm.
Zadní pérování je po kružnici. Kyvná vidlice je odpružena dvěma válcovými pružinami a je opatřena olejovými tlumiči výkyvů. Pérování je zakryto chromovanými, ocelovými pouzdry. Obsah oleje v jednom tlumiči - 65 ccm.
Uzamknutí stroje je možno provést dosickým zámkem, který vsuneme do otvoru na levé straně hlavy rámu.

Czech Celts - North West

Kontakty